PRODUKTER OCH SORTIMENT

Hur ser ert sortiment ut i e-handeln jämfört med sortimentet i butik?

Vi har endast ett litet urval av sortimentet från utvalda leverantörer i vår e-handel. Sortimentet byts ut allt eftersom och är till stor del säsongsbetonat.

I vår butik i Trollhättan har vi två växthus med gröna och blommande växer, en stor kyl med färska snittblommor och buketter, krukor och inredning för hemmet samt jord, gödsel och tillbehör för trädgård. Under vår och sommarsäsongen har vi dessutom en stor utegård med perenner, träd, buskar, häckväxter, säsongsblommor och mycket mer.

När det närmar sig jul fyller vi vår utegård med julgranar i olika storlekar och prisklasser.

Finns varan i lager?

Observera att lagerstatusen i e-handeln endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras, om du har beställt en vara som har tagit slut i lager så meddelar vi alltid detta. Vi kan komma att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor.  Mellanskillnaden återbetalas via Klarna.

PRISER OCH BETALNING

Hur betalar jag i e-handeln?

Vi samarbetar med Klarna för säkra onlinebetalningar. Det går bra att betala med kort, betala senare eller dela upp din betalning. Läs mer om säkra betalningar hos Klarna >

Kan vi som företag handla på faktura i butiken?

Vi kan erbjuda våra företagskunder betalning via faktura. Om ni är nya kunder ber vi er kontakta oss först innan ni kommer in i butiken för att handla. Detta för att vi först måste godkänna kredit och lägga upp er som kunder i vårt affärssystem. Du kan också maila in uppgifter till order@lofgrens.se

Kan jag betala med presentkort eller tillgodokvitto i e-handeln?

Nej, tyvärr. I dagsläget kan vi endast ta emot presentkort och tillgodokvitto i vår butik i Trollhättan.

FRAKT OCH LEVERANS

Vad kostar frakten?

Om du bor utanför vårt närområde så skickar vi hem varorna till dig med PostNord för 79kr (gäller ej levande växter såsom buketter, planteringar eller julgranar). Vi erbjuder fraktfritt vid köp över 1000kr.

Bor du i närområdet så erbjuder vi utkörning av allt i e-handeln för 95kr.

Ange ditt postnr och ort i kassan i e-handeln för att se dina olika alternativ.

När packas min order?

Vår ambition är att ditt paket packas och skickas inom 1-3 arbetsdagar. Lägger du en beställning på en helgdag så hanteras den nästkommande vardag.

Hur skickas min order?

Vi levererar med PostNord och endast inom Sverige. Vi kan inte ta ansvar för PostNords leveranshantering/tider men normal leveranstid är 2–5 dagar för Sverige. Vill du följa ditt paket rekommenderar vi att du laddar ner Postnords app.

Vad händer om jag inte hämtar ut mina varor?

Paketet ligger på terminal eller hos ombud mellan 7-14 dagar innan de går i retur. Fraktavgiften återbetalas ej.

Kan jag beställa levande växter om jag bor i en annan del av landet?

Nej, tyvärr erbjuder vi inte den servicen i dagsläget. Levande växter som till exempel häckplantor och julgranar samt produkter som innehåller levande växter såsom buketter och planteringar skickar vi inte men vi erbjuder utkörning med egen transportbil till kunder i Trollhättan och Vänersborg med omnejd.

ÅNGERRÄTT OCH RETURER

Kan jag ångra ett köp som jag gjort i e-handeln?

Självklart, det är sånt som händer. Vid köp i vår e-handel eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Kontakta alltid order@lofgrens.se innan du skickar tillbaka varan till oss.

Ångerrätt gäller ej beställningsvaror, växter, lökar, knölar, fröer,  reavaror eller presentkort.

Kan jag ångra ett köp som är gjort i er butik?

Absolut, vi har öppet köp i 7 dagar och bytesrätt i 14 dagar på krukor, inredning, tillbehör och torrvaror. Observera att du vid återköp eller byte alltid måste kunna uppvisa kassakvitto.

Ångerrätt gäller ej beställningsvaror, växter, lökar, knölar, fröer,  reavaror eller presentkort.

GARANTI OCH REKLAMATION

Jag vill reklamera ett köp som jag gjort i e-handel, hur gör jag då?

När vi packar en order kontrollerar vi alltid produkterna. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på order@lofgrens.se så fort som möjligt, dock inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. Ev. återbetalning justeras via Klarna.

Hur reklamerar jag en produkt som är köpt i butik?

Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss alltid så fort du upptäcker ett fel på en vara. Besök oss i butiken, ring oss på telefon 0520-407800 eller maila till info@lofgrens.se

Observera att du vid alla reklamationsärenden måste kunna uppvisa kassakvitto. Vid godkänd reklamation erbjuds en ny eller likvärdig vara. I annat fall utfärdas ett tillgodokvitto.

Vill du reklamera en krukväxt som du köpt i butiken så är det viktigt att vi får se bilder alt. om du har möjlighet att ta med växten in i butiken.

Vid köp av trädgårdsväxter (vedartade) delas planteringsråd och information om garanti ut i kassan. Har du handlat hos oss men saknar detta går det bra att kontakta oss så kan vi skicka detta till dig. Om inte växten vill växa och ta sig, trots både planteringsråd och skötselanvisningar – låt växten stå kvar på växtplatsen och kontakta oss på info@lofgrens.se. Vi behöver se foton så att vi tydligt kan se vad som är fel så bifoga gärna detta.

KONTAKTA OSS

Jag har frågor kring e-handel, vart ska jag vända mig?

Alla frågor kring e-handeln hänvisar vi till order@lofgrens.se

Jag har frågor om ert butikssortiment, var ska jag ringa då?

Det går bra att ringa oss på 0520-407802.

Om jag har specifika frågor om trädgård och ert trädgårdssortiment, vilket nummer ringer jag då?

Vår trädgårdsavdelning nås enklast på telefon 0520-407804. Om du har frågor ang. sortiment och om vi kan ta hem en särskild växt på beställning går det också bra att maila din fråga till info@lofgrens.se

Observera att vi under perioder under högsäsong har väldigt mycket att göra och det kan då ta några dagar innan vi återkopplar.

INTEGRITETSPOLICY

Hur hanteras mina personuppgifter?

  1. Genom att handla hos Löfgrens Hem och Trädgård AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareför aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  2. Löfgrens Hem och Trädgård AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  3. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
    1. Vad är en personuppgift?
      En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
    2. Vilka uppgifter lagrar vi?
      För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
    3. Rättslig grund
      I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
      Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
    4. Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
      1. Betalleverantör
        Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantören Klarna. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
      2. Fraktbolag
        Vid genomförande av köp med frakt, delas information med vår fraktleverantören PostNord.
      3. Nyhetsbrev
        Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.
    5. Rätten till tillgång
      Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
    6. Rätt till rättelse
      Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
    7. Rätten att bli glömd
      Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
    8. Ansvarig för dataskydd
      Löfgrens Hem och Trädgård AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i e-handeln och ser till att reglerna efterföljs.
    9. Så skyddar vi dina personuppgifter
      Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.